B r a n d N e w W o r l d
studieproject uit m a a r t 1 9 9 8
Revitalisering van de stad Eindhoven
0 - I N L E I D I N G
Opdracht
Het startpunt voor de stedenbouwkundige opgave project 5 is het bestuderen van
de recente stedenbouwkundige ontwikkelingen in de Pearl River Delta in China. De
bijna dramatische transformaties daar zullen worden gebruikt als referentie voor de
karakteristieken van de stad Eindhoven. Het doel is de rol van, de 'branding' of
manier van werken van de nieuwe economische ontwikkeling, 'the Brand New Worlds',
toe te passen op de stad Eindhoven.
Voortgang en resultaat
Het onderzoeks- en ontwerpproces bestaat uit drie delen waartussen
heroverwegingen zijn ingelast. In begin matige voortgang; weinig grip op de
opdracht en het doel.
Het resultaat is een proces van 10 weken, dit verslag en een
collage-wandpresentatie.
1 - O N D E R Z O E K P R O C E S
Algemeen
Aan de hand van de gestelde opgave maken we een vlekkenanalyse van de stad
Eindhoven. We stellen vervolgens een scenario op en typeren de ontwikkelingen in de
Pearl River Delta.
Pearl River Delta
De stedenring van de Pearl River Delta (PRD), gelegen aan de zuid-west kust van
China heeft van de Communistische overheid een zeer speciale status gekregen. Zo'n
twintig jaar geleden werd er voor enkele gebieden, om als tegenwicht voor het zich
razendsnel ontwikkelende Hong Kong te dienen, een speciale economische zone
ingesteld. Met als doel westerse investeerders aan te trekken die gelokt door
belastingvoordeel, goedkope arbeidskrachten en nauwelijks reguleringen geld en
kennis het land binnen zouden brengen.
Eindhoven in vlekkenanalyse (Philtown)
Het verse gegeven dat de Philips-top gaat vertrekken uit Eindhoven is reden
voor de nodige vragen, aannames en overdenkingen. Is dit slechts een verdere stap
in het proces van verplaatsen van delen van het bedrijf naar elders of luidt dit
de teleurgang van Eindhoven in? Is Philips eigenlijk nog wel de belangrijke
economische motor voor de stad?
Een vlekkenanalyse van de kaart van Eindhoven geeft aan dat er veel meer
Philipsplekken zijn dan verwacht. Niet zozeer de productie, bestuurs- en
onderzoeksfuncties maar veeleer de 'verborgen' Philips. De naam kom je tegen bij
parken, sportvoorzieningen, universiteit, toeleveringsbedrijven,
uitgaansvoorzieningen, etc. De hele stad geeft als het ware 'Philips-licht'. De
branding van Philips is overal in de stad, en is diepgeworteld.
2 - S T E L L I N G N A M E
Uitgangspunt
De Special Economic Zones die gecreëerd worden in de PRD hebben tot doel de
bevordering van de economische groei en het brengen van westers kapitalisme om
valuta en kennis te genereren. Voor Eindhoven geldt een ander verhaal. Hier heeft
de economische groei haar bijdrage al een eeuw geleverd en is een punt van recessie
aangebroken. Al jarenlang verdwijnen steeds meer delen van de economische motor,
Philips. Veel productie is verplaatst naar lage lonen landen. Nu ook de top van het
concern naar elders (Amsterdam) verhuist pakken volgens velen zich donkere wolken
samen boven de economische toekomst van de stad. Het begin van het einde van de
welvaart van de stad?
Doel
De stedenring van de PRD profiteert van de speciale economische zone-rechten
die er door de communistische regering van China zijn ingesteld. Door deze
reguleringen kunnen ze profiteren van het kapitalistische marktmechanisme en tot
economische bloei komen. Door het vertrek van steeds meer Philips uit Eindhoven
ontstaan gaten in de stad die niet of slecht kunnen worden opgevuld. Er ontstaat
uiteindelijk steeds meer werkloosheid en verval. Ons plan heeft als basis dit
doemscenario om te buigen in een bloeiscenario. Revitalisering van de stad.
Wij denken dat architectuur en stedenbouw als initiator kunnen fungeren voor
revitalisering van de stad. Om de stad nieuw leven in te blazen. Hiervoor zullen
dwingende regelingen nodig zijn.
3 - S P E E R P U N T O N D E R Z O E K
Wat maakt Eindhoven bijzonder?
Om een positieve wending te geven aan de ontwikkelingen moet een bindende,
stimulerende factor in de stad gezocht worden. Met het wegvallen van Philips valt
tevens de bindende factor van de laatste 100 jaar weg. Maar niet alles is verloren.
De productiefaciliteiten zijn verdwenen of zullen in de nabije toekomst verdwijnen,
en zo ook het hoger management. Maar niet verdwenen zijn de research- en
onderzoeksafdelingen (natlab). Bovendien is na een jarenlange afslankingsprocedure
van het concern veel 'verborgen' kennis verspreid geraakt overal in de stad en bij
andere, specialistische bedrijven terecht gekomen.
Verder is het een publiek geheim dat in de 'kluizen' van Philips (Research)
vele niet uitgewerkte ideeën liggen te wachten op iemand die wel heil ziet in de
ontwikkeling ervan. En vele wél doorontwikkelde producten zijn uiteindelijk niet in
productie gekomen.
Andere, soms overlappende kennis, is bij een ander groot Eindhovens bedrijf te
vinden, nl. Daf Trucks. Ondanks de eigen problemen halverwege de negentiger jaren
is dit momenteel weer een bloeiend bedrijf met veel research/onderzoek en veel
kennis in huis.
Mede door het afstoten door Philips van veel bedrijvenonderdelen ontstaan in de
stad veel bedrijven waar een zeer specialistische kennis aanwezig is. Veel
verzelfstandigde oud-Philips onderdelen worden gespecialiseerde toeleveranciers van
componenten, kennis of apparatuur.
Kortom, er is veel specialistische kennis aanwezig, maar deze is verspreid over
veel bedrijven en onder mensen overal in de stad.
Verder is Eindhoven landelijk bekend om haar onderwijsmogelijkheden. De
Technische Universiteit, de Hoge School, de Design Academie (Academie Industriële
vormgeving).
Het kennisniveau mag bovennormaal genoemd worden. De conclusie mag dus luiden:
Er is veel scholingsfaciliteit en er wordt veel onderzoek gedaan.
Onderzoek wonen - werken - vrijetijdsbesteding in de toekomst
De laatste jaren is een trend gezet van arbeidstijdverkorting in combinatie
toename van de werkdruk. Managementsturend Nederland had bedacht dat je de
werknemer net iets meer werk moet geven als hij kan verwerken. Hij gaat dan harder
werken, voelt zich belangrijk en zal uiteindelijk veel meer betrokken zijn bij zijn
werk en het probleem proberen op te lossen met structureel 'vrijwillig' overwerk.
Maar de laatste tijd is een duidelijke kentering waar te nemen. Steeds meer
bedrijven realiseren zich dat de continue overdruk op haar werknemers op termijn
juist een negatief effect heeft. En ook bij werknemers rijst de vraag waar ze het
allemaal voor doen. De werknemer gaat het rustiger aan doen (deeltijd) of vertrekt
zelfs naar een 'rustiger' job.
Er zijn grote verschuivingen op de arbeidsmarkt. Steeds meer banen zijn geen
vaste arbeidscontracten meer, maar zijn flexibel. Van leidinggevende functies wordt
een rond om de klok paraatheid gevraagd. Mobiliteit, grotere bereikbaarheid en de
digitale technieken vergroten de mogelijkheden nog verder. Thuiswerken en werken op
afstand staan andere dagindelingen toe.
Kortom de scheiding tussen werken en 'privé-activiteiten' als wonen en
recreëren wordt steeds onduidelijker. Mede door de nieuwe arbeidsmogelijkheden zal
behoefte ontstaan aan een nieuwe manier van leven, en daarmee ook het omgaan met
arbeid.
4 - B L O E I S C E N A R I O
Zone
Ik wil de overal in de stad aanwezige kennis als drager voor mijn plan gaan
gebruiken. Deze kennis moet worden gereactiveerd en gestimuleerd. Om dit te kunnen
bereiken moet een katalysator toevoegen worden aan de stad.
Met de les van de PRD in gedachte, stel ik een speciale zone in waar
initiatieven die bijdragen aan kennisuitwisseling, onderzoek en scholing positief
worden beloond. Dit kan gebeuren in de vorm van subsidies of belastingvoordelen.
Dit wordt de eerste peiler die het plan gaat dragen.
Maar enkel een 'beloning' in deze vorm is niet toereikend. Om werkelijk een
impuls te geven aan een positieve ombuiging van het teneur-scenario moet meer
gebeuren.
Allereerst moet voor iedereen duidelijk zijn waar deze zone is. Er moet dus een
constante reminder, een icoon, worden opgericht. Een herkenbaar gebouw, plan of
strip in de speciale zone. De 'Eiffeltoren' van Eindhoven.
Lifestyle
De steden in de PRD bestaan voor een groot deel uit woon-werk fabrieken. Veelal
vrouwen trekken op jonge leeftijd naar de PRD om hun schamele boerenbestaan of
trekkersbestaan in te ruilen voor een nieuwe manier van leven in en rond de fabriek.
Ze blijven er geld verdienen tot hun 35e en vertrekken dan weer om terug
te gaan naar hun streek van herkomst om er een gezin te stichten. Ze schuiven
relaties en gezin vooruit om financieel vooruit te gaan. Het past in de radicale
nuchtere manier van redeneren van de Chinese bevolking.
Voor Eindhoven ligt dat heel anders. De moderne Nederlander is gewend geraakt
aan een heel scala van voorzieningen en gewoonten. Inleveren uit vrije wil is een
wens die wellicht op overheidsniveau wordt bedacht, maar bij de individuele persoon
niet in zijn vocabulaire voorkomt. Ja, er moet bezuinigd worden, maar niet in
mijn achtertuin!
In dit verband zet ik een stapje in de toekomst. De mix van vrijetijdsbesteding
en werk kan dan juist als inzet in die speciale zone worden gebruikt. De manier van
zaken doen, werken, recreëren en wonen wordt op moderne leest geschoeid. Door het
steeds meer vervagen van de grenzen tussen ons doen en laten wordt een andere
manier van leven geïntroduceerd. Deze lifestyle kenmerkt zich door een grote
mate van versmelting en verstrengeling van nu nog gescheiden onderdelen als werk en
privé in ons leven. In de speciale zone kan hier een (stimulerende) vorm aan
gegeven worden.
Grondgedachte
De special Tech Zone en het icoongebouw moet de dragers worden voor de plekken
waar werk- en vrijetijdsbesteding elkaar aanvullen in dienst van de
kennisoverdracht en onderzoek.
Dit kan op vele manieren uitgevoerd worden. Je kunt bijvoorbeeld denken aan
centrale plekken voor thuiswerkclusters waardoor contacten ontstaan tussen mensen
die normalerwijs elkaar niet tegen zullen komen. Maar het icoongebouw kan ook de
huisvesting zijn van de businessclub van de tennisvereniging of de zakelijke
afspraak in de een restaurant. Natuurlijk zijn ook veel minder voor de hand
liggende combinaties mogelijk. Vooral die zijn interessant.
Stedebouwkundig
De keuze van de plaats van de zone is een verbinding van het
Philips-industrieterrein via het lege centrum (Philips)terrein naar het TU-terrein.
De leeglopende Philips-terreinen krijgen zo weer een nieuwe functie en de koppeling
met de opleidingen is zo ook gewaarborgd. Feitelijk is het een zich ter plaatse van
het centrum vernauwende oost-west georiënteerde band door de stad. De link met
binnenstad is gezien het uitgangspunt van revitalisering van het centrum
essentieel.
5 - I M A G O
Naast een plaats waar kennisvergaring, studie en onderzoek kan gedijen en een
lifestyle wordt geïntroduceerd moet het gedeukte imago worden opgepoetst. Dit moet
op verschillende niveaus gebeuren. Allereerst moet de Eindhovenaar enthousiast
worden gemaakt. En dan moet de publieke landelijke en internationale opinie worden
bijgewerkt.
Eindhoven moet een naam worden die ergens voor staat. Voor kennis. Voor
kwaliteit. Een keurmerk 'Approved by Eindhoven', en media-aandacht schenken aan
kwaliteit. Eindhoven 'Knowledge city'.
De kwalitatieve onderwijsstructuren, onderzoeksfaciliteiten, en de pilotfunctie
van het hele project moeten voor zich spreken.
6 - E X T R E M E R E N
Bovenop de speciale Tech Zone, het Icoon-gebouw en de Image-building deel ik de
zone in in Banden. Elk van deze Banden krijgt een eigen specifieke regel
opgelegd. Een extreme regel die ervoor moet zorgen dat het Icoon-gebouw een extra
ontmoetingsfunctie krijgt. Een belemmering die vele mogelijkheden creëert.
CONNECTING THE WORLD
De mensen die wonen en/of werken in deze Band zijn verslingerd aan de media,
computers en internet. De wereld komt er binnen en zij zijn de Image-builders die
de nieuwe visie naar buiten toe brengen.
LIVING IN THE SKY
In dit deel van de special Tech Zone zijn wonen en werken op poten gebouwd. De
gebouwen staan op poten in een parklandschap en zijn met elkaar verbonden met een
verhoogde straat. Deze straat ontsluit enkel via het Icoon-gebouw, waardoor de
bewoner/gebruiker verplicht in het Icoon-gebouw vertoeft.
STUDENTS
Deze Band heeft een heel eigen karakter. Hier leven studenten die voor hun
studie naar of door het Icoon-gebouw moeten gaan.>
MEDICAL TESTS
In dit deel van de zone val je onder de supervisie van de medische wetenschap.
Je bent hier proefkonijn, tegen wil en dank.
HIGH TECH FARMERS
Hier wordt het moderne boerenbedrijf nog verder gemoderniseerd. In verticale
gebouwen worden high-tech landbouw- en veeteelttechnieken toegepast en
uitgeprobeerd. Deze moderne flat-boeren staan in contact met het Icoon-gebouw voor
alle ontwikkelingszaken. Te denken aan nieuwe technieken als kloontechnieken en
genetische manipulatie maar er zijn ook het slachthuis en de onderzoekslaboratoria
te vinden.
LIVING ON HOLIDAY
Het hele jaar door een vakantiegevoel. Een mediterraan opgezette Band met een
heus subtropisch zwemparadijs met zandstrand in het Icoon-gebouw.
NO OFFICEBUILDINGS
In deze Band is geen enkel kantoorgebouw te vinden. Wel zijn overal werkplekken
in de woonomgeving geïntegreerd, en is het Icoon-gebouw er ruim voorzien van
kantoorunits.
DIFFERENT MONEY
Hier moet je je geld wisselen in Techers om iets van eigenaar te laten wisselen.
Eén Techer is ongeveer 1,3 gulden waard.
RED LIGHT
Deze Band is het beste te vergelijken met de Wallen.
NO KITCHEN
Geen enkel huis is hier voorzien van een keuken waar gekookt kan worden. Hier
wonen de fast-food juncs gemoedelijk samen met de connesseur van de haute cuisine.
In het Icoon-gebouw zijn keukens voor gemeenschappelijk gebruik voor de fervente
amateurkok en bijbehorende test-restautantjes. Natuurlijk zijn er ook de
'normale' restaurants te vinden, van fast-food tot très chique.
PRISON CAMP
De bewoners in dit deel van de zone tillen niet zo zwaar aan hun vrijheid of
hebben hun roeping als kloosterling gemist.
CENTRAL BATHING
Omdat er in huis geen voorzieningen voor zijn opgenomen moeten de bewoners van
deze Band voor een uitgebreide reiniging naar het centrale Icoon-gebouw. Maar hier
zijn dan ook volop mogelijkheden aanwezig. Van eenvoudige douche of bad tot Turks
stoombad, sauna, whirlpool en hot-tobs.
NO RADIO OR TV
Voor radio en tv moeten ze naar het Icoon-gebouw alwaar een uitgebreid scala
van mogelijkheden in collectieve sfeer geboden wordt. Met eventueel een drankje en
een hapje.
SLEEPING TOGETHER
Naar voorbeeld van de Russische experimenten zijn hier centrale slaapunits in
plaats van een slaapkamer in je eigen huis.
NO PRIVACY
Deze Band kent de opzet van een leefcommune. Eén privé-vertrek met verder
collectieve ruimten.
7 - U I T W E R K I N G
Het project is gebaseerd op het uitgangspunt van een doom-scenario voor de stad
Eindhoven. In de geest van de ontwikkelingen zoals die in de Pearl River Delta in
China worden gepromoot is een plan uitgewerkt. Het is in vier stappen vormgegeven
als lagen in het revitaliserings- en enthousiastmeringsproject voor de stad
Eindhoven. Het hele proces van stappen introduceren, en het proces bedenken,
uitwerken en aanbrengen van de structuren en lagingen is in een traject van
kernwoorden- en zinnen opgetekend.
.
. . S . T . A . R . T . . .
PHILIPS
step by step
LEAVES EINDHOVEN
100 YEAR OLD
ECONOMIC ENGINE
FADES
DOOM-SCENARIO
POVERTY
SOCIAL DISORDER
AIM
OF THE PROJECT
REVITALIZE THE
CITY
|--------------->>>S
T E P //// O
N E <<<<<____|____>>>>
ZONE
CREATE POSITIVE
THOUGHTS
SEARCH
FOR THE STRONG SIDES
OF EINDHOVEN
KNOWLEDGE - SCHOOLS
- DEVELOPMENT
'DEAD'
KNOWLEDGE
UNDERESTIMATED
SCHOLINGFASCILITIES
FORGOTTEN
DEVELOPMENTS
INVENTARISATION
WHERE IS THAT NOW?
EVERYWHERE!
ALL OVER THE CITY
PHILIPS NATLAB
SPECIALIZED COMPANIES
SMALL COMPANIES
INDIVIDUAL PERSONS
HOW TO:
ACTIVATE
CATALYSE
CONCENTRATE
A
S P E C I A L
ACTIVATION
Z O N E
WITH
LOW TAXES
A
SPECIAL
TECH ZONE
|--------------->>>S
T E P //// T
W O <<<<<____|____>>>>
LIFESTYLE
ANTICIPATING
TO FUTUR NEEDS
THE VANISHING
SEPARATION
BETWEEN
LIVING - WORKING -
SPARE TIME - PRIVATE
MIX;
NEW LIFESTYLE
|----------->>>S
T E P //// T
H R E E <<<<<___|___>>>>
IMAGE
NEW IMAGE
IMAGEBUILDING
PROUD
TO LIVE AND WORK IN
KNOWLEDGE CITY
EINDHOVEN
BRANDING
THE CITY
THE POSITIVE
IMAGE
PLACING
EINDHOVEN
BACK ON THE
WORLD-MAP
BY:
INGENIOUS PRODUCTS
MEDIA MANIPULATION
WORKSHOPS
ACTIVITIES
EINDHOVEN QUALITY
MARK
SCHOOLING PROMOTION
ICON IN THE CITY
(the
eiffeltower of eindhoven)
THE ICON
IN THE ZONE:
A RECOGNIZABLE
OBJECT
A STRETCHED BINDING
OBJECT
CONCENTRATING THE
MEETINGFUNCTIONS
|----------->>>S
T E P //// F
O U R <<<<<____|____>>>>
EXTREMATION
DIVIDING THE ZONE
IN
PARALLEL BANDS
EACH BAND AN
EXTREEM SETTING
THE NEW CITY OF THE
FUTURE IS READY
.
. . T . H . E . . . P . L . A . N . . .
spelvorm
De uiteindelijke uitwerking is gebeurt in een spelvorm, hetgeen niet toevallig
is. Het is een soort stappenplan met uiteraard de nodige valkuilen die tot
vertraging van het traject of zelfs tot het niet bereiken van het einddoel kunnen
leiden. Het opleggen van verplichtingen enerzijds en het toestaan van vermeende
vrijheden anderzijds creëert spanningen in het planproces. Maar er ontstaan vooral
veel nieuwe mogelijkheden voor degene die zich in de nieuwe voorwaarden kan vinden
en ze weet te benutten. In de uitwerking en presentatie zijn deze verpakt als
referenties en insinuaties, waar de beschouwer zijn eigen interpretaties op los kan
laten en vooral een gezonde dosis fantasie moet inbrengen.
Het stappenplan voor de revitalisering en verbijzondering van de stad Eindhoven,
de locatie van gebied en gebouw, de insinuerende teksten en de verschillende
associatieve beelden zijn samengebracht in het presentatiepaneel als de
uiteindelijke projectpresentatie.
|