the
kuBurcht experience . . . . . . Inleiding . . . Ik heb me niet erg gehouden
aan de gebaande paden tot het samenstellen van de opgave.
Een programma van eisen, een vooraf bekende situatie of
context, of de keuze van een specifiek onderwerp ter
afbakening van de opgave ben ik steeds uit de weg gegaan.
Ik wilde de 'exacte' kant van mijn HTS vooropleiding
zoveel mogelijk uitschakelen. . . .Ontwikkeling . . . Als uitgangspunt voor het
afstudeerproject heb ik mijn fascinatie voor middeleeuwse
burchten gebruikt, zonder op enige
manier vast te leggen welke kant het zich genererend
(ontwikkelend) ontwerpproces uit zou moeten gaan. Ik
stelde te willen nagaan of, en zo ja hoe, waar de
middeleeuwse burcht toen voor stond, bruikbaar of
vertaalbaar is naar onze moderne tijd. . . Fasen . . . Na het onderzoek naar de
waarden van de middeleeuwse burcht ga ik op zoek naar een
'spil' voor mijn project. Een kasteelheer.
Ik vind die in de persoon van de in maart 1999 overleden
filmregisseur Stanley Kubrick. Deze heuse kasteelbewoner blijkt de
'perfect guy for the job'. Onder meer de thematieken van
gevangen in de situatie, bescherming en controverses in
zijn persoonlijkheid en occupatie, duiden op interessante
raakvlakken en slaan suggestieve bruggen. Stanley's films
zijn de kinderen van zijn gedachtewereld. Als volgende
stap in het wordingsproces heb ik een aantal belangrijke
iconen van de middeleeuwse burcht genomen en daar
passende, pakkende beelden uit 5 van Stanley's films *) bij gekozen. Hiermee ontstaat een
prachtig suggestief beeldenverhaal. Daaruit volgt een
beeldcollage van de filmbeelden met plaatsbepalingen van
de ruimten en begrippen. Nog altijd is geen uitspraak
gedaan over de functie van het gebouw. Wat al wel
duidelijk is: het moet een 'maakbaar' gebouw worden. De
ontstane ideëen over ruimten en de beleving ervan, wring
ik dan in een eerste tastbaar ontwerp. De functie van het
gebouw is inmiddels ook uitgekristalliseerd. Het gebouw
wordt een belevingsmachine. Een plek waar de bewonderaar
de meester Stanley Kubrick kan ervaren, kan beleven. Als
een rol spelen in zijn film. De insteek van de
ontwerpopgave verschuift naar een benadering van
binnenuit. Het gebouw krijgt een route die op een
filmische manier beleefd wordt, in de stijl van de
meester. Suspence, opbouwende verwachtingspatronen,
uitgestelde ontlading, nieuwsgierig maken maar het geheim
niet prijsgeven, steeds vermoedens oproepen maar nergens
bevestiging geven; tot opeens de explosieve ontlading dan
toch komt, als je er eigenlijk al niet meer op rekende. .
. .
|